Masters

High Life

Claire Denis | 110min | Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Polen, USA

  • År: 2018
  • Språk: Engelska
  • Text:
  • Originaltitel: High Life
  • Nordisk Premiär

Claire Denis första engelskspråkiga film är ett omistligt mästerverk som revolutionerar rymdfilmen med biologi, filosofi och en ”fuckbox”.

Robert Pattinson vaggar ett barn i inledningsscenen, och förklarar på bebisspråk att det är tabu att dricka sin egen urin. Hans rollfigur Monte är en av de dödsdömda fångarna som erbjöds benådning för att ställa upp som besättning på ett farligt rymdäventyr. André 3000 och Mia Goth gör starka porträtt av medfångar och Juliette Binoche är briljant som en galen doktor som är besatt av reproduktion. Claire Denis (White Material, GFF 2010) har gjort ett erotiskt, våldsamt och filosofiskt förbryllande mästerverk. I konkurrens med Andreij Tarkovskijs Solaris är High Life filmhistoriens bästa science fiction-film.

- Jonas Holmberg

Visningar

lördag 26 januari

15:00

88:
Draken
95SEK
favorite_border

söndag 27 januari

20:00

230:
Handels
95SEK
favorite_border

söndag 03 februari

20:00

881:
Draken
95SEK
favorite_border
  • Tillgänglig
  • Fåtal kvar
  • Slutsålt
Claire Denis

Regissör: Claire Denis

Born in Paris, Claire Denis writes and directs her first feature film Chocolat in 1988. A semi-autobiographical story of racial tension in colonial Africa in the 1950s, the film premieres in Official Competition at the Cannes Film Festival. After No Fear, No Die in 1990 and I Can't Sleep in 1994, Claire Denis wins the Golden Leopard at Locarno for Nenette and Boni in 1996. Next will be Beau Travail, Trouble Every Day, Friday Night, The Intruder, 35 Shots of Rum and White Material. She returns to Cannes in 2013 with Bastards presented at Un Certain Regard, and in 2017 with Let the Sunshine In which opened the Directors' Fortnight.

It’s the story of a man alone in space for the rest of his life, with a baby, most likely his, who will become a young woman and eventually his femme fatale, if ever he makes up his mind – this sort of knight, this Perceval, this scout of another story – to break his vow of chastity. This is what happens at the end of the film when the young woman – who has no other man on hand, who doesn’t even know that this man is handsome because she has never had anyone to compare him to– makes the first move. I wanted both of them at the end standing as if before the marriage altar. The young woman’s “Yes” is like the bride’s “I do.” We are approaching the forbidden planet, the absolute taboo. A girl is also a woman. Incest is the quest for the ultimate in sex, because it is forbidden. "We don’t need anyone else,” the young girl says. It is a film about despair and human tenderness. About love, despite everything.

Producent:
Laurence Clerc, Oliver Dungey, Christoph Friedel, D.J. Gugenheim, Andrew Lauren, Klaudia Smieja, Claudia Steffen
Manusförfattare:
Claire Denis, Jean-Pol Fargeau
Fotograf:
Yorick Le Saux
Klippare:
Guy Lecorne
Musik:
Stuart A. Staples
Medverkande:
Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth
Kontakt:
Wild Bunch , edevos@wildbunch.eu
Regissörens filmografi:
  • (selection) 2017 Let the Sunshine In, Feature; 2014 Voilà l'enchaînement, Short; 2013 Venice 70: Future Reloaded, Doc; 2013 Svinen, Feature; 2011 To the Devil, Short; 2009 White Material, Feature; 2005 Vers Mathilde, Doc; 2004 L'intrus, Feature.
Originaltitel:
High Life