Masters

Saknaden

Andrej Zvjagintsev | 127min | Ryssland, Frankrike, Tyskland, Belgien

  • År: 2017
  • Språk: Ryska
  • Text: Engelsk
  • Svensk Premiär

I Zvjagintsevs nya nagelbitare blir ett försvunnet barn och en bitter skilsmässa metaforer för ett samhälle där kärlek och empati inte längre har någon plats.

Ingen kan som denne ryske mästare få ett intimt thrillerdrama att växa till drabbande kritisk samhällskommentar. Här handlar det om separerande paret Boris och Zhenya, som har två saker kvar innan de kan gå vidare med sina nya liv: Sälja lägenheten och bråka klart om vem som ska slippa sonen Alyosha. När denne spårlöst försvinner blottas ett känslokallt samhälle där post-sovjetisk tröghet ersätts med nyrik brackighet. Där människor är beredda att klättra på varandra för att nå toppen – eller åtminstone inte gå till botten. Saknaden är ett stycke visuell poesi med nattsvart innehåll. En uppfordrande uppmaning till oss alla att kämpa för att bejaka det som är den engelska titelns motsats - Loveless. Rysslands Oscarbidrag.

- Camilla Larsson

Visningar

söndag 28 januari

20:00

208:
Capitol
90SEK
favorite_border

torsdag 01 februari

21:00

538:
Haga 1
90SEK
favorite_border
  • Tillgänglig
  • Fåtal kvar
  • Slutsålt
Andrej Zvjagintsev

Regissör: Andrej Zvjagintsev

Andrej Zvyagintsev, born in Novosibirsk in 1964. In 1990 he graduated from the acting program at the Russian University of Theater Arts (GITIS), under the tutelage of Evgeny Lazarev. He went on to take part in independent theater productions and had a few bit parts in TV shows and movies. In 2000, he made his debut as a director. In 2003, Zvyagintsev shot his first feature film, The Return, which became one of the the cinema sensations of the year. A debut not only for the director but for the majority of the crew as well, it was accepted for the main competition at the Venice Film Festival, and won the top prize, the Lion.

I would like to be able to draw parallels between [Loveless] and Ingmar Bergman’s [Scenes from a Marriage], transplanted to a difierent era and acted out by difierent characters: urbanites devoid of any real self-awareness or doubt, an average middleclass couple today. Sick of each other after many years of marriage, a man and a woman are going through a divorce. It’s an unremarkable situation... Only, both have new projects. They want to turn the page, begin a new chapter of their lives, with new partners and new emotions that will help them to feel complete and full of promise. Past experience has disheartened them a bit, but they remain confident in the future. All that remains for them to do is to offload the burden that stands between them and happiness: their son, Alyosha, a stranger to both of them, who becomes a ragdoll that each throws vindictively into the other’s face.

Manusförfattare:
Oleg Negin, Andrey Zvyagintsev
Fotograf:
Mikhail Krichman
Klippare:
Anna Mass
Medverkande:
Maryana Spivak, Aleksey Rozin, Matvei Novikov, Marina Vasilyeva
Svensk distributör:
TriArt Film
Regissörens filmografi:
  • (select) 2009 Apocrypha, Short; 2011 Elena, Feature; 2011 Tayna, Short; 2014 Leviatan, Feature.